Esitleti elektrilist pääste põhiautot

Märtsi lõpus esitles Rosenbaueri tehase Eesti esindaja Eurosec OÜ Põhja päästekeskuse Mänsaku garaažide juures elektri pääste põhiautot. Põhiauto on ressurss, millega lahendatakse ära valdav osa päästesündmusest, seega on ka päästeametil plaanis 2025. aastal esimene elektriline pääste põhiauto soetada.

Elektrilise autoga soovitakse tulevikus eelkõige parendada reageerimisvõimekust, mis on iga uue arenduse juures meie peamine eesmärk. „Kogu maailm liigub elektrifitseerimise ja akude suunas, nii ka meie, sest Euroopa Liidu kliima- ja transpordipoliitika karmistub üha enam. Lisaks autole uuenevad kindlasti ka tööriistad. Omaette väljakutseks on siinkohal kindlasti uute masinate ja seadmete tööaja tagamine võrreldes fossiilkütuste kasutamisega,“ ütles päästetöö osakonna juhataja Viktor Saaremets.

Elektriline päästeauto

Esitletud auto ei ole siiski täielikult elektritoitel, vaid hübriid, millele on lisatud diiselmootor selleks, et aku tühjenemisel masin siiski käimas hoida. Esimene elektriline päästeauto on plaanis soetada Keskkonnainvesteeringute Keskuse ja Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfondi rahastuse abil. Põhimõtteline nõusolek on päästeametil täna juba olemas.

Täna esitletud masin on tootja sõnul nö „karbitoode“ ning seda ei saa kliendi soovide järgi kuigi palju kohandada. „Saksamaa pääste taktika ning varustuse standardid erinevad oluliselt meie omadest, seega oleme hetkel valinud suuna, et töötame välja endale vajaliku elektriauto lahenduse. Kas ja kes on nõus seda autot tervikuna realiseerima, selgub hanke-eelses turu-uuringus ning hankes,“ sõnas sõidukite teenuse nõunik Rain Dorbek ning lisas, et hoolimata sellest on tuleviku huvides olemasolevate lahendustega tutvumine oluline.

Rosenbaueri elektriline päästeauto

Rosenbaueri poolt toodetud masin on päästeameti partnerite hulgast ainuke omalaadne. Teised tootjad on turule lasknud väiksemaid versioone või teinud üksikuid katseprojekte. Kui ka teised tootjad (Magirus, EMPL, WISS) sarnased autod valmis saavad, siis kindlasti tutvutakse ka nendega.

„Tänase auto katsetamisel tuleb meile kindlasti juurde ka teadmist, kuidas hankes meile olulisi tehnilisi sõlmesid ning ootuseid kirja panna, sest elektriauto on niivõrd revolutsiooniline muutus, et niisama nõupidamiste laua taga fantaseerides kõike välja ei oska mõelda ja osade asjade peale tõenäoliselt ei oska isegi tulla,“ tõdes Rain.

Hetkel on samalaadne auto kasutuses Berliini päästjatel. Eestis on ainuke elektriline operatiivauto aga politseil. Soome politsei kasutab elektriautosid väga palju, kuid kuuldavasti on neil peamiseks probleemiks just autode väike läbisõiduvõime. Elektrilise ajamiga veepump jms lahenduses on maailmas juba ammu olemas, kuid piisava läbisõiduvõimega elektriauto on endiselt väljakutse. Kui tänane päästeauto suudab sõita kuni 400 km ühe paagiga ning tanklas end paari minutiga taas täis laadida, siis elektriauto puhul tuleb ette mõelda, mis saab siis, kui tehnoloogia areng kaikaid kodaratesse pillub ja läbisõiduvõime vs laadimiskiirus ootuspäraselt ei suurene.

Esitlusel osalesid lisaks päästeameti inimestele kohal ka mitmed huvilised partnerasutustest ja vabatahtlikest päästekomandodest.