Elanikkonnakaitse pädevusmudel
Elanikkonnakaitse pädevusmudel
Elanikkonnakaitse pädevusmudel on raamistik, mis kirjeldab kooliastmeti teadmisi, oskusi ja hoiakuid, mida on vaja elanikkonnakaitse ülesannete täitmiseks parimal võimalikul viisil.
Pädevusmudel on hea abimaterjal:
kooli õppekava koostamisel ja kooli kriisiplaani rakendamisel;
haridustöötajatele, et laiendada õpilaste elanikkonnakaitsealaseid teadmisi, kujundada oskusi ja hoiakuid kriisiolukorras tegutsemiseks;
aineõppe kavandamisel ja õppekeskkonna korraldamisel seoses elanikkonnakaitse pädevustega.
Vajadus pädevusmudeli järele
Üleilmsed ja kohalikud kriisid on sagenenud ning elanikkonnakaitse on osa laiemast riigikaitse süsteemist. Elanikkonnakaitse eesmärk on suurendada kogu ühiskonna kerksust, sh inimeste enda valmidust kriisides toime tulla ja taastuda, nii et kriisis oleks inimeste elu ja tervis kaitstud. Seda igasuguses kriisis, nii loodusõnnetuste, katastroofide kui ka tahtmatust või tahtlikust inimtegevusest tingitud kriiside, sh sõja korral. Elanikkonnakaitse aluseks on inimeste suutlikkus kriisi ajal ennast kuni abi saabumiseni ise kaitsta ja vajaduse korral üksteist aidata. Pädevusmudel on toetav materjal üldhariduskoolidele selleks, et kõik osapooled oleksid parimal viisil ette valmistatud iseseisvalt kriisides hakkama saama.
Mõisted:
Elanikkonnakaitse – meetmete süsteem, mille eesmärk on inimese ja ühiskonna kaitsmine kriisiolukorras nii rahu kui ka sõjaajal.
Elutähtsad teenused – teenused, mis on hädavajalikud ühiskonna toimimiseks ja mille katkemine ohustab inimeste elu ja tervist.
Erakorraline seisukord – oht Eesti põhiseaduslikule korrale ehk olukord, kus mõjutatakse meie riigi iseseisvat otsustusõigust ja iseolemist.
Erikord – ajutine õiguslik kord, mis kehtestatakse kriisi lahendamiseks, piirates inimeste õigusi ja vabadusi.
Eriolukord – hädaolukord, mille lahendamiseks ei piisa enam tavapärastest meetmetest ja tuleb rakendada täiendavaid põhiõigusi piiravaid meetmeid.
Evakuatsioon – inimeste kiire ja ohutu väljumine ohualast tulekahju, pommiähvarduse või muu õnnetusjuhtumi või ohu korral.
Evakuatsioonikott – kriisiolukorras vajalik esmatarbevahendite kott, mille sisu aitab inimesel kriisi ajal hakkama saada.
Hädaolukorra oht – olukord, mis võib laieneda hädaolukorraks ning võimaldab eesseisvaid sündmusi hinnates juba ennetavalt tegutsema asuda.
Hädaolukord – sündmus, mis ohustab paljude inimeste elu ja tervist, vara, keskkonda või elutähtsate teenuste toimepidevust.
Kerksuskeskus – keskus, mis toetab ühiskonna võimet kohaneda kriisidega ja pakub baasteenuseid kriisi ajal.
Kogukond – mingis piirkonnas elav ning sotsiaalsete suhete võrgustikuga seotud inimrühm.
Kodune toiduvaru – varu toiduainetest, mida pere päriselt sööb ja mis tagavad toitlustamise kriisiolukorras vähemalt ühe nädala jooksul.
Kriis – ettenägematu ja ajakriitiline olukord, mis võib põhjustada tõsiseid ja ulatuslikke häireid ühiskonna toimimises.
Kriisikommunikatsioon – elanikkonna teavitamine vahetust ohust kriisi ajal ja juhiste jagamine kriisi lahendamiseks.
Korruptsioon – ametikoha või võimu kuritarvitamine omakasu eesmärgil.
Kõrgendatud kaitsevalmidus – sõjaline oht, mille tõttu on vaja hakata vajalikke tegevusi rakendama enne, kui sõda käes on.
Ohuteavitus – ametlik teadaanne, mis edastatakse elanikkonnale kriitilise sündmuse või ohu korral koos käitumisjuhistega.
Psühholoogiline esmaabi – inimese iseseisva toimetuleku toetamine ja taastamine kriisisituatsioonis.
Riigikaitseline kriis – oht riigi põhiseaduslikule korrale või sõjalise rünnaku oht teise riigi poolt.
Risk – võimalik sündmus või olukord, mis võib ohustada inimeste elu, tervist ja vara.
Riskikommunikatsioon – avalikkuse teavitamine võimalikest ohtudest enne kriisi, et suurendada inimeste valmisolekut.
Riskikäitumine – käitumisviis, mis võib isiku enda või teised seada füüsilise, vaimse, sotsiaalse või rahalise kahju ohtu.
Sõjaseisukord – teise riigi rünnak või agressioon, mis nõuab sõjategevuse toetamiseks ulatuslike meetmete kasutamist.
Tsiviilkriis – kriis, mis põhjustab häireid ühiskonna toimimises või ohustab paljude inimeste elu ja tervist.
Ulatuslik evakuatsioon – kriisiolukorras või selle ohu korral elanikkonna ajutine ümberpaigutamine ohutusse asukohta.
Varjumine – inimeste kiire paiknemine siseruumidesse, et kaitsta end ohtude eest, nagu õhusaaste, sõjaline oht või looduskatastroofid.
Elanikkonnakaitse | ||||
---|---|---|---|---|
Elanikkonnakaitse pädevusmudel sisaldab kooliastmeti pädevusi, teadmisi, oskusi ja hoiakuid järgmistes valdkondades: erinevad riskid ja kriisid; ohuteavitus ja info kriisi ajal; kriisiolukorraks valmistumine ja selle ajal käitumine; varjumine; ulatuslik evakuatsioon; psühholoogiline esmaabi.
| ||||
Pädevus | Erinevad riskid ja kriisid | |||
Teadmised, oskused ja hoiakud | I kooliaste | II kooliaste | III kooliaste | Gümnaasium |
Teab, mis on erinevad riskid ja kriisid, mis võivad meid ohustada, ja kuidas nende korral tegutseda. Teab, erinevaid riske. | Teab, erinevaid riske. | Teab riski tunnuseid. | Mõistab, mis on erikorrad ja mis juhul neid rakendatakse; Abistab kriisiolukorras teise ennast ohtu seadmata; Käitub turvaliselt ja hoidub riskikäitumisest. | Teab, mis on tsiviilkriisid ja riigikaitselised kriisid ning kuidas nende korral käituda; Märkab ja hindab kriisiolukorda, tegutseb vastavalt olukorrale. |
Pädevus | Ohuteavitus ja info kriisi ajal | |||
Teadmised, oskused ja hoiakud | I kooliaste | II kooliaste | III kooliaste | Gümnaasium |
Teab, millised on riigi kasutatavad ohust teavitamise viisid ja kuidas vastavalt teavitusele käituda. | Teab, millised on erinevatest ohtudest teavitamise viisid. | Teab, millistest infoallikatest kriisi ajal usaldusväärset infot leida. | Teab, mille alusel informatsiooni tõepärasust hinnata. | Teab ja oskab leida võimalusi kriisiolukorras infot saada ja edastada. |
Pädevus | Kriisiolukorraks ettevalmistus ja käitumine kriisi ajal | |||
Teadmised, oskused ja hoiakud | I kooliaste | II kooliaste | III kooliaste | Gümnaasium |
Teab, kuidas erinevateks kriisideks valmis olla ja nende korral käituda. | Teab, missugused kriisid võivad teda ohustada ja kuidas nendeks valmistuda. | Teab, kuidas käituda elutähtsate teenuste katkemise korral. | Peab kriisiks valmistumist vajalikuks. | Tuleb toime kriisi korral ning vajadusel otsib abi. |
Pädevus | Varjumine | |||
Teadmised, oskused ja hoiakud | I kooliaste | II kooliaste | III kooliaste | Gümnaasium |
Teab, miks on varjumine vajalik ning oskab vastavalt vajadusele varjuda. | Teab avaliku varjumiskoha märgist. | Teab varjumise põhimõtteid. | Teab, kuidas ohtu märgata, hinnata ja valida ohutu varjumiskoht. | Teab, millised on varjumiskoha ja varjendi erinevused. |
Pädevus | Ulatuslik evakuatsioon | |||
Teadmised, oskused ja hoiakud | I kooliaste | II kooliaste | III kooliaste | Gümnaasium |
Mõistab, mis on ulatuslik evakuatsioon ja kuidas selleks valmistuda. | Teab, mis olukorras on vaja evakueeruda. | Teab, mis olukordades, miks ja kuidas tuleb evakueeruda. | Teab oma pere kriisiplaani ja mida pere vajadusteks kodust lahkudes kaasa võtta. | Evakueerub tulenevalt ohust ja korraldab ka oma koduste evakuatsiooni. |
Pädevus | Psühholoogiline esmaabi | |||
Teadmised, oskused ja hoiakud | I kooliaste | II kooliaste | III kooliaste | Gümnaasium |
Teab, mis on psühholoogiline esmaabi ja kuidas seda osutada. | Teab, mis on inimese peamised vajadused (turvatunne ja baasvajadused: vesi, söök, peavari, uni, hügieen, riided jm). | Mõistab kriisiolukorras rahulikuks jäämise vajadust. | Teab, mis on psühholoogiline esmaabi ja selle tegevussammud: jälgi-kuula-aita. | Käitub vastavalt psühholoogilise esmaabi tegevussammudele. |
Pädevusmudeli rakendamise soovitused koolidele (lähtudes piirkondlikust eripärast)
Pädevuste saavutamiseks kaasatavad koostööpartnerid: Päästeamet, Politsei- ja Piirivalveamet, Kaitsevägi, Kaitseliit, Naiskodukaitse, Skautide Ühing, Noored Kotkad, Kodutütred, Punane Rist, kohalikud omavalitsused ja nende kriisimeeskonnad, psühholoogid, meditsiinitöötajad jt.
Soovitused õppekäikude korraldamiseks: kerksuskeskused, varjumiskohad, päästekomandod, politseijaoskonnad, Kaitseväe väeosad jm, Kaitseliidu malevad, muuseumid, kohalikud omavalitsused, kohalikud vee- ja kanalisatsiooniettevõtted, avalikud kaevud, veekogud, allikad jne.
Lisalugemist
Käitumisjuhised kriisiolukordadeks
Noorte vaimse tervise portaal Peaasi
Psühholoogilise esmaabi e-kursus
Kasutatud allikad
Hädaolukorra seadus. (2025). RT I, 30.12.2024, 11
Eesti julgeolekupoliitika alused. (2023). Riigikogu otsuse „„Eesti julgeolekupoliitika alused“ heakskiitmine“ LISA.
Siseturvalisuse arengukava 2020–2030. (2021)
Elanikkonnakaitse tegevuskava 2024–2027. (2024)
Elanikkonnakaitse pädevusmudeli on koostanud töörühm kooseisus Reelika Lepik (Päästeamet), Anni Alev (Päästeamet), Mari Tikan (Siseministeerium), Mare Oja (Haridus- ja Teadusministeerium), Gerli Grünberg (Politsei- ja Piirivalveamet), Helen Raja (Sotsiaalkindlustusamet), Hendrik Unt (Sotsiaalkindlustusamet), Jaan Tross (Sisekaitseakadeemia), Aare Jamnes (Kaitseressursside Amet), Krista Saadoja (Õpetajate Ühenduste Koostöökoda), Malle Õiglas (Eesti Koolijuhtide Ühendus).