Elanikkonnakaitse pädevusmudel

Ohuteavitus ja info kriisi ajal

Mida paremini on elanikkond kriisiks valmistunud, seda kergemad on selle tagajärjed ühiskonnale. Nii saab riik paremini aidata neid, kellel kriisi korral ei ole võimalik ennast ise aidata.
Riskikommunikatsioon on elanikkonna teavitamine riiki ja ühiskonda ähvardavatest ohtudest ning meetmetest, mida riik ja elanikud saavad ette võtta nende ohtude maandamiseks või kahjuliku mõju vähendamiseks.
Riskikommunikatsiooni saame käsitleda ka kui ennetustööd, mille eesmärk on kujundada inimeste käitumisviise ja muuta harjumusi, et ümbritsev elukeskkond oleks ohutum.

Eesmärk on kujundada:

  • teadlikkust ehk teavitada elanikkonda kriisi põhjustatavatest ohtudest ja tagajärgedest;
  • hoiakuid ehk panna inimesed mõistma oma rolli kriisi ärahoidmisel ja kriisiolukorras hakkamasaamisel;
  • oskusi ehk õpetada elanikke kriisiolukorras hakkama saama ja mõjutada käitumist kriisiolukorras.

Kriisikommunikatsioon on inimeste teavitamine ohust, vahetu ohu tekkimisest või kriisist ning käitumisjuhiste ja info jagamine kriisi ajal.
Kriisikommunikatsiooni peamine eesmärk on hoida inimesed toimuvaga kursis, anda käitumisjuhiseid, anda rahustavaid sõnumeid ning aidata kriisist võimalikult kiiresti ja valutult välja tulla.

Riigi ohuteavituse terviksüsteemi ehk EE-ALARMi kohta loe siit lingilt.